2008-03-30

Grote kansen: identiteit en semantiek

Naast kleine dingen waar ik me afwisselend druk om maak, voorzie ik twee grote kansen waar we nu op kunnen inspelen:
  1. de online identiteit van een apotheker
  2. het semantische web
Deze twee kansen zal ik afzonderlijk verkennen. Onderstaand een korte introductie op de onderwerpen. Ben jij wie je claimt te zijn? Online identiteit zal een groot onderwerp zijn de komende jaren. Nu heeft een gebruiker een account bij elke aanbieder van een dienst. De trend is dat gebruikers een account krijgen, die bij meerdere aanbieders te gebruiken is. Dit wordt de online identiteit. De Nederlandse overheid heeft DigiD geïntroduceerd als identiteit voor alle online overheidsdiensten. De KNMP kan een online identiteit voor apothekers aanbieden aan haar leden. Aanbieders van diensten voor apothekers kunnen gebruikers met een KNMP identiteit accepteren, zonder dat ze al hun gegevens hoeven te verstrekken. Ondubbelzinnig Internetpagina's zijn geschreven voor mensen. Een lezer interpreteert de gepubliceerde teksten. Het semantische web doelt op het publiceren van gegevens met een vaste betekenis (semantiek). De beoogde gebruiker is een computerprogramma, dat dezelfde definities hanteert: interpretatie ligt vast. De kans voor de KNMP is het ontsluiten van de kennis in een vorm die buiten onze organisatie ondubbelzinnig geïnterpreteerd kan worden. "Kennis" kan van alles zijn: jargondefinities, kennis over interacties, producteigenschappen, wetgeving, evenementen agenda, et cetera. De trend is een verschuiving in productvorm: van folders, PDF documenten en webpagina's naar automatisch te verwerken bestanden in een open standaard. Hierdoor zal vakkennis verwerkt gaan worden in producten die we nu niet kunnen voorzien.

Geen opmerkingen: